Before Sunrise (1995) – לפני הזריחה

Before Sunrise

דף הסרט ב-IMDb

לפני הזריחה הוא סרט יפהפה ומקסים כל כך שלפעמים זה כבר מתחיל להמאס.

כנראה בעיקר כי בסרטי קולנוע המילה מקסים פירושה הפרקטי הוא קיץ', ויש גבול לכמה פעמים אני יכול להשמיע את הצליל “אוווו”. בהתחלה זה חמוד ונחמד, אבל בהמשך כמו עוגת שוקולד. אם מנסים לאכול אותה לבד, באמצע היא כבר לא באמת טעימה.

לכאורה לא קורה שום דבר מרגש ב"לפני הזריחה". בחור אמריקאי פוגש בחורה צרפתייה והם מעבירים סוג של דייט שנמשך לילה. הדייט אגב מתרחש בוינה, אבל זה לא מורגש ובאותה מידה הוא יכל גם להתרחש בלונדון למשל.

בין שני השחקנים הראשיים, יש כימיה מדהימה, כמעט לא הגיונית, שמצליחה לעבור למסך. מצד אחד הם באמת מתנהגים כאליו כרגע נפגשו, אך מצד שני זה מרגיש כאילו הם ביחד כבר שנים.

כך שהסרט מתנהל לא בנחת באופן חסר צורה וכמעט ללא התפתחות עלילתית. אבל דווקא הפשטות וה"יום יומיות" של הסיפור היא זו שעושה את העבודה. כמו בשעשה שנים מאוחר יותר בהתבגרות, לינקלייטר מספר לנו על אנשים רגילים, עם חיים רגילים, ומחשבות רגילות. אבל פשטות התמימה הזו, אל אף שהיא קיצ'ית מידי פעם, מצליחה לגרום לתחושה שגם לנו זה יכל לקרות אם היינו אומרים "כן" לאיזה הצעה מוזרה, וכמה כיף זה היה עשוי להיות.

וכל המכלול הזה הצליח להרטיט מיתר בלב גם לציניקן זקן כמוני. נכון שמידי פעם התאכזבתי מהבחירות הברורות מידי, אבל הקצב האיטי של הסרט חדר אליי כמו מים שקטים, ובסופו רק חיפשתי את מי לחבק.

אז לסיכום, מדובר בסרט מצב רוח. בהינתן בן/בת זוג לצדכם הוא מתאים בצורה מושלמת. אבל אם כרגע נשבר לכם הלב, עדיף לוותר עליו.

ציון : 8/10

מחשבה אחת על “Before Sunrise (1995) – לפני הזריחה

  1. פינגבק: Before Sunset (2004) – לפני השקיעה | מסך גדול – מילים קטנות

כתיבת תגובה