איך לבחור איזו ביקורות קולנוע לקרוא?

man having questions

ישנם הרבה מאוד אתרים באינטרנט שכותבים ביקורות קונלוע, איך לבחור איזה מהם לקרוא?

ובכן, כמו כל דבר, הכל תלוי בסיבה שבגינה אנו מתיישבים לקרוא את הביקרות. אבל כדי להבין מה היא אותה הסיבה עלינו למעשה לראות איזה ביקורות אנו קוראים.

אז בגדול ביקורות מתחלקות ל-2: ביקורות על סרטים שראינו וביקורות על סרטים שלא ראינו.

כאשר אנו נגישים לקרוא ביקורות על סרטים שכבר ראינו, אנו לא תוהים במה עוסק הסרט, והאם הוא טוב או לא, מעניינת אותנו יותר נקודת המבט של המבקר, כלומר איזה חלקים בסרט הוא אהב ואיזה נקודות הפריעו לו. אך אם נודה על האמת, רוב המבקרים, ואני בינהם, נוטים לעסוק באותן אבני הבניין המרכזיות של הסרט: המשחק, הבימוי והאווירה הכוללת. מעטים הם מקומות כמו שוליית הקוסם שמתאמצים לתת זווית אחרת על אותו התוכן. לכן, אם כולם למעשה מדברים על אותם הדברים, עלינו בעצם לבחור את המבקר לפי סגנון הכתיבה שלו (טקסט קצר/ארוך, שפה גבוהה/נמוכה, מושגים טכניים מעטים/רבים וכו'), כמו גם לפי דעותיו, כי טבע האדם הוא לחפש את ההסכמה ולא את המחלוקת.14ivov

החפיפה בין דעותינו לדעת המבקר קשורה גם לתהליך שאנו עוברים כאשר אנו ניגשים לקרוא ביקורות על סרטים שטרם ראינו. במצב הזה אנחנו למעשה רוצים לקבל מידע על אותם סרטים (במה עוסק הסרט? האם הוא טוב?), זאת כדי להחליט האם לראות את הסרט, או לפחות לדעת למה לצפות. מכאן שאם נראה לאחר מכן את הסרט ולא נסכים אם דעת המבקר, תעלה בנו תחושה שהוא "שיקר" לנו. מה שאומר שפחות נסתמך על דעותיו ככלי שידע לחזות את דעתינו העתידיות.

לכן, בסופו של דבר, הכל חוזר לסיבה המקורית שבגלל התיישבנו לקרוא את הביקרות: יכול להיות שאני אקרא ביקורת על סרט שלא אראה מעולם, רק כי היא תצחיק אותי, אבל ברוב המקרים אקרא ביקורות כדי לדעת האם לראות סרט מסוים, כשאני סומך על דעתו של "שפן נסיונות הסרטים" שלי כמדד.

לכן אני ממליץ למצוא מבקר קולנוע אחד (או אתר דירוגים בודד) איתו אתם נוטים להסכים ולדבוק בו. אך כמו בכל מערכת יחסים, אני מציע גם להכיר ב"חסרונותיו" של אותו מבקר ולקחת אותם בחשבון: למשל, אני קורא אדוק של עין הדג, אולם אני יודע כי יש נושאים בהם האתר אינו נוטה לעסוק (ביוגרפיות מוזיקליות, ספורט) ועל כן אני פחות אתייחס לביקורות העולות בו על סרטים בסגנון הזה. המשקיעים באמת ייקראו את דעותיהם של מבקרים שונים בהתאם לסרט בו הם מתמקדים.

מה שמוביל אותנו לשיטת חוכמת ההמונים, דהיינו לקרוא הרבה מאוד ביקרות ולעשות ממוצע על המסקנות הכוללות. אולם כל אדם הינו יחיד ומיוחד ואינו הממוצע, לכן שיטה זו דורשת השקעה רבה ומדויקת באופן חלקי בלבד, כך שאינני חסיד גדול שלה.

(* כל האמור לעיל מתייחס לביקורות קולנוע אך נכון גם לגבי נושאים אחרים כמו מוזיקה, אומנות או משחי מחשב)

אבל רגע, לפני שאנחנו סוגרים את הבסטה, איזה אתרים בכלל שווה לבדוק?

אז את עין הדג כבר הזכרתי, יש גם את EDb בו אני מתארח מידי פעם, סינימהסקופ הוא ותיק ומוכר, וכך גם סריטה. בנוסף אני משוכנע שישנם עוד רבים וטובים אחרים, שלאו דווקא כותבים בעברית, אבל זה כבר יהיה האתגר שלכם למצוא אותם.

כמו כן יש גם עבדכם הנאמן, אבל כנראה שאותי אתם כבר מכירים, לטובה ו(בעיקר) לרעה.

2 מחשבות על “איך לבחור איזו ביקורות קולנוע לקרוא?

  1. פינגבק: חשבון נפש – האם אני מדרג בצורה הוגנת? | מסך גדול – מילים קטנות

  2. פינגבק: קצת על האתרים שמדרגים סרטים | מסך גדול – מילים קטנות

כתיבת תגובה